Jaký styl Tai Chi si mám vybrat?

Vasilenko_Riplová

V podstatě všechny styly tai chi mají mnohem víc společného, ​​než rozdílného. Všechny styly zlepšují zdraví, snižují stres a pomáhají Vám pohybovat se bez námahy, ladněji. Všechny rozvíjejí energii čchi a používají pomalé, plynulé, kruhové pohyby. Pokud to myslíte s tai chi vážně, většinou se rozhodnete podle kvality učitele (jak cvičí – učíte se také napodobováním jeho pohybů), jaké má znalosti, umí Vás usadit do správného postoje (poznáte podle toho, že vaše obtíže pravidelným cvičením ustupují – ne v nedohledné době),  je schopen ukázat své cvičení na veřejnosti…) Kdo bere tai chi jen jako nějakou pohybovou aktivitu, obvykle si vybírá nejbližší školu v blízkosti bydliště a podle dalších osobních faktorů.

Mějte na paměti, že všechna doporučení jsou platná, jen když máte kvalitního učitele.

Hlavní styly tai chi odvozují své jméno od příjmení zakladatele. Jsou to rodiny Yang, Wu, Chen a Hao. Každý styl má jiný přístup k pohybům ve formách tai chi a každý styl má mnoho variací nebo škol.

Tai Chi styl 1: Yang Styl Tai Chi – Yang style tai chi je nejoblíbenější a cvičí ho nejvíce lidí na celém světě. Pohyby jsou rozsáhlé, velké, postoje vyšší. V Anglii a Americe existuje nejméně 20 hlavních variant stylu Yang a v Číně je jich ještě více. Různé školy pocházejí z přístupu konkrétního mistra nebo z určité zeměpisné oblasti v Číně. Liší se především přístupem k technice. Vše se však nazývá styl Yang.

Tai Chi styl 2: Wu styl – je to druhý nejpopulárnější styl. Má tři hlavní varianty se silnými stylistickými rozdíly, které vznikly od zakladatelů Chuan You, jeho syna Wu Jien Chuan a jeho vnoučat. Wu styl byl vytvořen přímo z Yangu. Nicméně, na rozdíl od tradičního stylu Yang, upřednostňuje malé pohyby nad velkými a středně velkými. Styly Yang a Wu, se všemi svými variacemi, zahrnují drtivou většinu (80 % a více) všech cvičících tai chi ve světě.

Tai Chi styl 3: Chen styl – je původním stylem tai chi, ze kterého byl vytvořen styl Yang. Na rozdíl od prvních stylů tai chi, ne všechny pohyby jsou prováděny pomalu. Styl Chen střídá pomalé pohyby s rychlými, výbušnými. Vyžaduje více fyzické koordinace a může způsobit, že dolní část zad a kolena jsou více namáhána než u jiných stylů; proto je těžší pro učení starších lidí nebo po úraze. Složitost pohybů, kam patří rychlé uvolnění kombinované s kopy ve výskoku a dupnutím, jej činí fyzicky obtížnějším.

Tai Chi styl 4: Hao styl – je v Číně mimořádně vzácný a na západě téměř neexistuje. Pohyby malé formy jsou extrémně krátké. Jeho primární zaměření je na pohyby vnitřní čchi, fyzické pohyby jsou mnohem méně důležité. Jako takový je považován za pokročilý styl, který je těžko ocenitelný pro cvičící bez dobrých znalostí pozadí tai chi.

 

Nejvhodnější Tai Chi styl pro začátečníky

Je mnohem pravděpodobnější, že Vám bude příjemný takový styl, u kterého si pamatujete pořadí pohybů a zacvičíte ho sami, je pro Vás přirozeně pohodlný a snadný. To znamená, že při výběru stylu je třeba vzít v úvahu následující body:

  • Fyzické koordinační dovednosti stylu Yang, Wu a Hao jsou obvykle nejjednodušší, styl Chen je nejtěžší.
  • Pokud je vaše tělo extrémně napjaté a váš cíl je roztažení, se styly tai chi s velkým rozsahem pohybů dosáhnete cíle rychleji, zejména uvolnění nohou, boků a zad. Nicméně, se styly s menším rozsahem to zvládnete také, ale za delší čas.
  • Pro ty, kteří mají potíže s bedry nebo mají poraněná kolena jsou lepší formy s vyššími postoji, než nízkými.
  • Styly s delšími a hlubšími postoji usnadňují zpočátku rozvoj síly nohou.
  • Styly s pomalými nebo kratšími pohyby usnadňují přístup k práci s vnitřní energií tai chi a usnadňují tak práci přímo s vnitřními orgány.

 

Nejvhodnější Tai Chi styl pro lidi přes padesát, kteří necvičili

Pomalé krátké formy stylů jsou obecně nejlepší pro osoby starší 50 let bez zkušeností s pohybem, protože se snadněji učí. Je proto dobré začínat krátkou formou a později se naučit dlouhou formu. To je pro starší lidi méně frustrující a je to snadnější cesta k užívání, vstřebání a zapamatování si své formy tai chi.

Hlubší, delší postoje, mohou zhoršit stav kolen a zad. Až vaše klouby cvičením tai chi zesílí, pak vaše nohy zvládnou i nižší postoje a vyšší rychlost cvičení.

Také styly, které používají velké pohyby, jsou zezačátku snadněji zapamatovatelné, pro styly s kratšími pohyby musíte mít znalosti o tai chi (správný postoj, práce s energií, použití dechu…).